Høye fjell

2006 toppet jeg Elbrus - Europas høyeste fjell med sine 5642 meter over havet. Det er nesten 6 km oppover mot himmelen fra Oslo.

Line og meg på 4500 m.o.h med Elbrus i bakgrunnen, som bare venter på at vi skal komme og hilse på.

På toppen av Europas høyeste fjell i full storm. Sikkert fantastisk utsikt, men det fikk ikke vi noe av. Utslitte, men glade var vi der oppe i noen minutter før den strabasiøse turen nedover startet.

Utsikten fra fjellsiden under Elbrus, basecamp ligger vakkert til i fjellsiden.

Piggsko (stegjern på fjellklatrerspråket) er et must på fjellturer når det er snø og isbre.

Avklimatiseringstur to dager før toppdagen. Vi gikk opp til 4500moh i nydelig solskinn. Elbrus har to topper, den høyeste ligger til venstre i bildet. Dumt gå feil her... nest høyeste er liksom ikke så kuult.

Taxi-sjaføren vår når vi dro på det lokale markede i fjellandsbyen. Helt konge med sin Lada!

To glade lakser som trasket ned fjellsiden. Harald og jeg tok turen i det nydelig været, og det var mye tryggere enn å dingle 70m oppi lufta i en rusten russisk gondol fra 1972 som var alternativ transport ned...

Lykkelig over bragden av å bestige fjellet i Kaukasus. Den røde plass i bakgrunnen.

Å reise i Peru krever sin hatt! Øyvind reiseleder og meg selv prøvde hatter på bussturen innover i Andesfjellene.

Ausangate i Andesfjellene. Vi brukte hester til å bære og hadde 34 stykker i flokken. Høyeste punktet på turen var et pass på 5200 m.o.h.

Selv Inkahøvdinger lot seg sjarmere av blondiner fra Norge. Når man passerte et høyt pass, her på 5200moh, var det skikk å takke fjellet med en spesiell dans. Man blir forholdsvis andpusten av dansing på den høyden - bare det og gå over 3000m er et slit.

Fattige barn var det mye av, men gudskjelov visste de å komme når fotturristene kom for å bestige fjellet deres. Da ble det mat å få. Disse ungene fikk masse epler og kjeks!

Camp dag 2 på vei gjennom Inkastien til Machu Picchu. Fantastisk utsikt og nydelig mat på 3500 meters høyde.

Lamaer i fjellkjeden rundt Ausangate. Vi kom innimellom over flokker på mange hundre lamaer.

Titicaca-sjøen på 3800moh var et fantasktisk nydelig sted. Stille vann, flotte mennesker og sivbåter preget bildet de dagene vi var der. Det ble dog overskygget av at nasjonalretten var helstekt marsvin, noe man til stadighet ble tidbudt i levende utgave. Stakkars små ulldotter. Marsvins om er så søte!

Machu Picchu - et flott skue langt inne i Perus jungel. Byen som lå så gjemt til at den ikke ble funnet av Spanjolene som herjet landet på 1500-tallet. Det var herlig å komme frem etter en lang ukes marsj med mye klatring og bratte skrenter.

I tillegg til å være fascinert av hest og ridning, har jeg et stor glede av å bestige fjell og turer i vilt landskap.

Siden 2002 har jeg besteget noen av verdens høyeste fjell utenfor Himmalayas fjellkjede. Jeg har fått gleden av å besøke urbefolkninger, markedsplasser og fjellpass der ingen skulle tru at nokon kunne bu.
Gleden av fjellvandring, se dyrene på savannen, besøke andre kulturer og presse egne grenser er overveldende. Noen av mine største øyeblikk i livet har vært 5-6000 meter over havet.

1979 Galdhøpiggen, Norges høyeste fjell 2469 moh
2002 Kilimanjaro, Afrikas høyeste fjell og verdens høyeste frittstående fjell med 5895 moh
2005 Macchu Piccu, Ausangate 5200 moh
2007 Elbrus, europas høyeste fjell med 5642 moh
2016 Galdhøpiggen, Norges høyeste fjell 2469 moh

Pole pole, sakte sakte...

Første høydeturen gikk til Afrikas høyeste fjell, Kilimanjaro i februar 2002. Kilimanjaro er verdens høyeste frittstående fjell (altså ikke i en fjellkjede slik de fleste høye fjell er) og raver 5896 meter over havet. Jeg har kavet og klort meg opp på dette fantastiske fjellet og må innrømme det ikke var noen dans på roser, men heller et ordentlig slit.

I 2005 gikk turen til Peru. Et fantasktisk land med masse gammel flott kultur og herlige mennesker. Turen varte i 3 uker og på den tiden ble det turer i mange høyder. 6 dagers marsj gjennom lama-land i Andesfjellene med flere passeringer på over 5000 meter over havet. Videre besøk til Titicaca-sjøen som er verdens høyeste beliggende innsjø på hele 3811 meter over havet. Her ble det siv-båt-tur alla Heyerdal og nær kontakt med de innfødte som bor på siv-øyer der.
Besøket til Machu Picchu er også et besøk som vil huskes blant de store opplevelsene. Den gjemte by langt inne i jungelen der Amazonas har sin spede start.

Men i 2006 tok fornuften slutt og denne gangen gikk turen til storslåtte og ville Elbrus midt i Kaukasus. En fjellkjede sør i Russland på grensen til Georgia. Elbrus ligger i snø på 5642 meter over havet over skyene.... Ønsker du fryse over hele kroppen, miste følelsen i tær, fingre, nese og ører - balansere på eggen av en fjellside uten sikt og føle russisk storm fra siden - ja da skal du ta turen til Elbrus! Vi hadde ikke hell med været, vi så ikke en halvmeter foran oss, men på toppen var vi. Og vi ble reddet ned av visler som kom og hentet oss der oppe i stormen. Men kunne ikke vært foruten turen til Elbrus med verdens beste Line.
Russerne trenger nok litt mer tid på seg, men landet og fjellet er fantastisk!

Nyeste kommentarer

02.10 | 11:54

Kommer snart flere bilder ;)